#Allinthistogether - Weerwolven

Inspiratie nodig om te weerwolven? Hier geven we een uitgebreidere versie van het klassieke spel! Je kan zelf ook personages toevoegen, dingen weglaten, er je eigen ding van maken!

Personages

Weerwolf

Als de weerwolven wakker worden mogen ze samen (of alleen) beslissen wie ze als avondmaal gaan eten. Die persoon is dan dood.

Burgers

Zij mogen 's nachts niets doen. Overdag helpen zij met het stemmen op een weerwolf. Stemmen de burgers verkeerd, dan sterft een onschuldige.

Ziener

Mag 's nachts als eerste een kaart inzien van een speler. De ziener kan zich 'ontmaskeren' als hij een weerwolf heeft gezien. Daarvoor nog niet, want dan wordt hij waarschijnlijk verslonden door de weerwolven.

Roddeltante

Is exact hetzelfde als de ziener, behalve dat de verteller luidop zegt wie de roddeltante heeft gezien. Wie de roddeltante is, blijft natuurlijk geheim. In een spel kunnen niet zowel een ziener als een roddeltante meespelen.

Heks

De heks heeft drie drankjes: een liefdesdrankje, een levenselixer en een dodelijk gif. Het liefdesdrankje moet ze in de eerste nacht toedienen aan twee spelers. Hun lot is vanaf dan verbonden met elkaar. Als één geliefde sterft, sterft de andere ook. Hun doel is om met z’n tweetjes over te blijven. Zij kan elke nacht kiezen om één drankje te gebruiken of niets doen. Met het levenselixer kan ze iemand die gedood is door de weerwolven terug tot leven brengen. Met het dodelijk vergif kan ze boven op de dode van de weerwolven nog een slachtoffer maken. De heks kan de drankjes ook op zichzelf gebruiken, maar beide drankjes kunnen slechts één maal gebruikt worden.

Hertog van Alva

De hertog van Alva heeft als enige doel om de inquisitie in goede banen leiden door alle ketters te verbranden. Hij moet dus zoeken wie de heks is, en die dan proberen te vermoorden. ’s Nachts kan hij heksenproeven doen: hij kan een persoon aanwijzen, en dan vragen aan Onze-Lieve-Heer of die, ter middele van de verteller, kan aanwijzen als heks. Als de Hertog dan weet wie de heks is, dan kan die proberen haar ’s nachts te vermoorden, of haar overdag te beschuldigen van de weerwolf te zijn. Als de hertog ’s nachts de heks probeert te vermoorden, gebeurt dat als volgt: hij wijst een persoon aan. De verteller rolt met een dobbelsteen. Als de dobbelsteen landt op een twee of een zes, dan is die persoon gestorven. Anders blijft de heks leven. Hij wint enkel als de hij de heks heeft kunnen laten sterven. Let op, als de Hertog wint, gaat het spel wel nog steeds verder zonder dat de hertog zijn identiteit bekendmaakt.

Boemelaar

De boemelaar kiest elke nacht iemand bij wie hij of zij blijft slapen. Dat betekent dat de boemelaar niet thuis is als de weerwolven hem of haar willen aanvallen. Als de weerwolven echter de bedpartner van de boemelaar aanvallen, dan zijn ze allebei dood.

Rattenvanger

Deze mag elke nacht twee spelers betoveren. Deze spelers en de andere betoverde spelers kijken elkaar tijdens de nacht aan. De rattenvanger wint als alle levende spelers betoverd zijn. Dat betekent dat de rattenvanger dus deze spelers moet beschermen doorheen het spel.

Jezus

Jezus staat na drie nachten weer op uit de dood en speelt weer mee. Jezus mag wel niet praten nadien.

Klaas Vaak

Kan overdag iedereen weer in slaap laten vallen en zo de stemming verhinderen. Kan zijn kracht wel maar één keer gebruiken. Hij communiceert dit stiekem met de verteller. De eerste nacht zal de verteller Klaas Vaak wakker laten worden en zal de verteller een geheim symbool met hem afspreken.

Furry

Deze persoon zou enorm graag een wolf willen zijn, maar spijtig genoeg heeft Onze-Lieve-Heer daar anders over besloten. Deze persoon gaat proberen om zich zo verdacht mogelijk te gedragen, en door de dorpelingen vermoord te worden. Hij of zij wint als hij terechtgesteld wordt.

Oude vrouw

De oude vrouw is heel erg taai. Als de weerwolven haar opeten, dan hebben ze zoveel kauwwerk dat ze de nacht daarna niemand kunnen opeten.

Belastingsontduiker

Wanneer de eerste persoon sterft, zal de belastingsontduiker diens leven ovenemen, en dus zijn of haar rol innemen. De eerste persoon die sterft maakt dus zijn of haar rol dus niet bekend als die sterft.

Burgemeester

De burgemeester kiest wie er terechtgesteld wordt als er een gelijkestand is tussen twee personen. De burgemeester kan een schepencollege aanduiden. Samen met de burgemeester kunnen de schepenen enkel terechtgesteld worden als ze de helft+één van de stemmen hebben, in plaats van een gewone meerderheid.

Weerman van de VRT en Weerman van de VTM

De weermannen zeggen welk weer het gaat worden die nacht. Als het goed weer wordt, steken ze hun duimen omhoog, als het slecht weer wordt, gaan de duimen omlaag. Maar, ze doen hun ogen niet open ’s nachts, dus ze hebben geen idee welk weer het effectief wordt. Waarom is het weer belangrijik? Check de pyromaan!
Als je te weinig personages hebt, kan je dit ook door dobbelstenen vervangen: 1-2 is goed weer, 3-6 is slecht weer.

Pyromaan

De pyromaan kiest elke nacht een huis dat die in brand wilt steken. Het huis brandt wel enkel als er goed weer is. (cf. Weermannen)

Fils-à-papa

De fils-à-papa kan enkel vermoord worden door een weerwolf. Als een heks, pyromaan, dorpsraad, of een ander personage hem probeert te doden, belt hij of zij naar de papa die hem zal helpen.

Verloop van de nacht

De verteller maakt elke nacht de spelers wakker in de deze volgorde:

1. Ziener / Roddeltante

Verteller: wiens kaart wil je zien?

De ziener of de roddeltante wijst een andere speler aan. De verteller pakt de kaart van die speler, en laat de voorkant daarvan aan de speler zien. Als er een roddeltante is, dan zal de verteller luidop aanduiden wie hij gekozen heeft.

2. Dokter

De dokter duidt iemand aan die imuun is voor de wolvenbeet. Hij mag zichzelf aanduiden, maar niet tweemaal na elkaar dezelfde persoon.

3. Rattenvanger

De rattenvanger mag aanduiden wie hij betovert. Alvorens de betoverde dorpelingen hun ogen opendoen, gaat de rattenvanger weer slapen.

4. Betoverde dorpelingen

Doen hun ogen open en zwaaien naar elkaar.

5. Pyromaan

De pyromaan duidt aan welk huis hij in brand wilt steken.

6. De Weermannen

De weermannen worden wakker, maar openen hun ogen niet. Beiden wordt gevraagd welk weer het wordt. Daarop steken ze hun duimen in de lucht: duim omhoog beteknt goed weer, duim omlaag is slecht weer. Als ze beiden hun duimen omhog steken, regent het niet en brandt het huis dat de pyromaan in brand stak af.

7. Boemelaar

Duidt aan bij wie hij of zij de nacht doorbrengt.

8. Hertog van Alva

Duidt aan bij wie hij het Godsoordeel laat uitvoeren, of wie hij probeert te vermoorden.

9. Weerwolven

Duiden of duidt aan wie zij die nacht zullen opeten.

10. Heks

De verteller duidt aan wie er die nacht is gestorven. De heks mag kiezen om éénmalig een extra persoon te vermoorden, of iemand tot leven te wekken.

Contact opnemen?

Heb je een vraag, opmerking of wil gewoon even fijn bijpraten? Neem contact op met ons of spring eens binnen!